Wie denkt dat print op de laatste benen loopt ziet dat na een bezoek aan Abonnementenland in Heemskerk wel anders.

Een groot deel van wat er in Nederland aan magazines uitkomt – sponsored, special interest, etc. – gaat via dit bedrijf naar de abonnees en het winkelschap. De veelheid aan magazines is indrukwekkend samengebracht op de wanden. In de loop der jaren is er bij Abonnementenland enorm veel kennis van de uitgeefwereld opgebouwd waarmee het bedrijf haar klanten graag van dienst is. “We regelen voor veel uitgeverijen, zowel de verzending via PostMedia als het abonnementenbeheer als de losse verkoop. Maar we versturen ook vaak hun nieuwsbrieven en denken mee in marketingacties. Wij zijn een cruciaal puzzelstukje van een uitgeverij”, vertelt Guido Sanders, die samen met zijn vader en oprichter Gerro Sanders de directie voert.

Het zijn drukke tijden bij Abonnementenland en PostMedia. “Het laatste kwartaal van het jaar komt alles een beetje samen”, geeft Guido aan. “Mensen gaan meer lezen, meer dan in de zomer, en de e-commerce en advertenties komen op gang. Iedereen probeert een staartje van het einde jaar mee te pakken.” In een wereld waarin de losse verkoop stagneert maar het aantal abonnementen oploopt, en bovendien online een onderdeel is geworden van het uitgeefproces, is het voor uitgevers fijn een ervaren partner te hebben die ze veel uit handen neemt, en zorgt voor up to date en efficiënte processen. Efficiency start met de juiste data, en dat is precies waar Gerro Sanders in 1992 zijn kans zag.

Gerro begon zijn bedrijf oorspronkelijk met retentiemarketing waarbij hij mensen nabelde bij opzeggingen of retouren. Al snel was duidelijk dat de data die hij hiervoor kreeg aangeleverd vaak niet klopte. “Mijn eigen activiteiten leden onder de slechte kwaliteit data”, legt hij uit. “Bij uitgeverijen kreeg het abonnementenbeheer lang niet altijd de aandacht die het verdiende, de aandacht ligt vooral op de redactie en de marketing.”

Door dat abonnementenbeheer op te pakken wilde Gerro de achterkant van de keten versterken. Dit is ook nu nog de core business van de onderneming waar ook PostMedia deel van uitmaakt. Daarnaast ondersteunt het bedrijf in de marketing en in distributie en opslag, in Nederland en in België. En dat alles in een gestage, organische groei sinds 1992. “We zijn dan wel groter gegroeid, maar nog steeds in de kern een familiebedrijf waar ook de mensen die er werken familie of vrienden zijn van elkaar”, geeft Guido aan. “Dat stralen we uit. We willen dan ook een echte partner zijn, voor kleine en grote bedrijven.”

Het voordeel van samenwerken met Abonnementenland is dat alles is geregeld voor de klant. Guido: “We doen veel meer dan abonnementenbeheer. Wij gaan op zoek naar een drukker die bij ze past, we maken afspraken met Post.nl om het product te verzenden, en niet onbelangrijk; we zorgen dat het in de winkel komt. De distributie in Nederland is best een harde strijd. Schapruimte is schaars. Wij kunnen daarin helpen met het uitzetten van een strategie en ook kunnen we met onze contacten vaak wel wat voor elkaar krijgen. We houden bovendien de voorraden in de winkels bij, en rekenen deze af.”

“Verder pakken we hier de magazines in voor de abonnees, verspreiden ze en doen het beheer”, vervolgt hij. “Ook dragen we bij met een stukje marketing en delen we graag onze kennis. Wij zijn al jarenlang getuige van de activiteiten bij veel uitgeverijen en zien ook de fouten die er zijn gemaakt. Bijvoorbeeld een marketingactie die veel geld heeft gekost maar te weinig opgeleverd. Iets dat je met een kleine aanpassing in het abonneebestand kunt voorkomen. Wij kunnen daar de input voor geven. Binnen hun bestand kunnen wij veel filteren, die kennis hebben we, ook online. Daarom wordt ons vaak om advies gevraagd om iets uit te zoeken.”

Om de klantenservice voor de abonnees optimaal te houden is er qua IT en bemanning een zware infrastructuur nodig. “Het is belangrijk om bij de klantenservice de kpi’s halen”, benadrukt Guido. “Je moet heel goed je afspraken nakomen, alles strak in regelen. Bij ons staat er 24 uur om antwoord te geven en een case op te lossen. De gewone opzeggingen en adreswijzigingen zijn niet zo ingewikkeld maar er komen veel andere situaties bij waar onze medewerkers mee aan de gang moeten.”

“De consument is mondiger geworden. Ze zijn net zo complex als alle huidige regelgeving. Opzeggen, crediteren, restantbedrag innen etc. Consumenten die opzeggen en bezwaar hebben tegen de opzegtermijn begrijpen vaak niet dat een magazine bij de redactie al maandenlang in de pijplijn zit. Het heeft een lange aanloop nodig. Daarom is er die buffer van een maand of een kwartaal opzegtermijn. Dat moet je allemaal uitleggen.”

Ondanks dat steeds meer uitgevers online omarmen zien Guido en Gerro de toekomst rooskleurig in. “De meeste uitgevers hebben een goede boterham. Tijdschriften maken is het leukste wat er is, dat is de drijvende kracht achter onze branche. En nog altijd is het tijdschrift de bindende factor tussen alle online onderdelen als website, Facebook en nieuwsbrieven in. In het tijdschrift komt alles samen.”

Laisser un commentaire