Zoeken
Close this search box.

Wel en wee in de losse verkoop in 2023 en daarna

wel-en-wee-in-de-losse-verkoop-in-2023-en-daarna

Distributie en losse verkoop van tijdschriften

In ons land zijn er 3 partijen die retailers van magazines bevoorraden; Aldipress, Betapress en VMBpress. De twee grote distributeurs Aldipress en Betapress, zijn al sinds jaar en dag in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld. VMBpress niet; zij kiest haar eigen pad en werkt met iedereen samen. 

Schapruimte en winkeltrouw

De markt voor het gedrukte tijdschrift staat onder druk. Retailers beschouwen een magazine steeds vaker als een serviceproduct. Hierdoor komt de beschikbare schapruimte voor magazines in de winkel onder druk te staan. Toch moet niet worden onderschat dat er consumenten zijn die de boodschappen bewust bij een specifieke winkel doen door het tijdschriftenassortiment. Is dat tijdschrift er niet, dan gaat hij/zij – samen met de 70 Euro boodschappen – eenvoudig naar een andere winkel.

Samen sterk

In 2014 hebben Aldipress en Betapress hun afzonderlijke logistieke organisaties gereorganiseerd. De distributie van de beide bedrijven werd samengevoegd en ondergebracht bij Audax Logistics. Hiermee ging een langgekoesterde wens van de retail in vervulling. De tijdschriften werden vanaf dat moment nog maar door één partij aan de retailer afgeleverd en opgehaald.

Terug in de tijd

In 2022 werd Aldipress verkocht aan AMP. AMP is de toonaangevende Belgische distributeur van tijdschriften en is een onderdeel van Bpost, de Belgische tegenhanger van PostNL. AMP beschikt in België zelf over de infrastructuur om de distributie en het bijbehorende fulfilment te verzorgen. Recentelijk heeft AMP de samenwerking met Audax Logistics opgezegd. AMP gaat de distributie voor de losse verkoop van tijdschriften in Nederland vanuit België organiseren. Audax heeft daarop aangekondigd haar bedrijfsvoering hierop aan te passen.

Wat nu?

Het lijkt erop dat we weer teruggaan naar de periode van voor 2014. Twee partijen, elk met hun eigen distributie, administratie en retourservice. Dit roept een aantal vragen op, waarvan de onderstaande 2 misschien wel de belangrijkste zijn.

Vraag 1: hoe zullen de retailers hiermee omgaan?

Aldipress heeft de contracten van een aantal belangrijke tijdschriften, terwijl Betapress op haar beurt recentelijk een aantal belangrijke contracten met retailers heeft verlengd. Retailers zitten niet te wachten op twee distributeurs, twee administraties, twee keer de logistieke handelingen, et cetera. Zal de retail straks als tijdschriftenleverancier kiezen tussen Aldipress óf Betapress als de verschaling van het assortiment op de koop toenemen? Dit scenario zal onherroepelijk leiden tot schapruimteverlies voor het gedrukte magazine. Dat zou schadelijk zijn voor de markt; schapruimte die weg is, komt niet of nauwelijks meer terug.

Minder schapruimte voor tijdschriften = minder losse verkoop.

Vraag 2: kunnen beide partijen dit volhouden?

Nu de distributie weer door twee apart opererende partijen wordt verzorgd zullen de kosten voor de retailers stijgen. De vraag is of beide tijdschriftendistributeurs dit vol kunnen houden. Aldipress en Betapress hebben allebei moeilijke jaren achter de rug en ook de periode daarvoor was het al geen vetpot. Activiteiten waar geld bij moet, zijn over het algemeen geen lang leven beschoren.

Algemeen belang

De toekomst zal het uitwijzen, maar dat er genoeg aan de hand is, dat is zeker. Het algemeen belang van de tijdschriftenbranche is in mijn optiek met deze actie een beetje uit het oog verloren. Misschien wordt het tijd dat de tijdschriftenuitgevers de distributeurs ter verantwoording roepen en om een visie (tijdschriftenakkoord) vragen waarin ook de belangen voor de toekomst van de branche en retail zijn geborgd. Op deze manier kan wellicht worden voorkomen dat uitgevers en retailers straks het kind van de rekening worden.

Akkoord en alternatief

Mocht dat niet lukken, want in Nederland zijn we de laatste tijd niet zo goed in akkoorden, (red. Landbouwakkoord), dan is er altijd nog VMBpress. Het is namelijk nooit te vroeg om meerdere opties open te houden.

Wanneer u hierover vragen heeft staat Jessica u graag te woord.
Zij is bereikbaar op 0251- 257935 of mail naar Jessica@vmbpress.nl