ISO_27001
ISO_9001

// need to have the same with set from JS on both divs. Otherwise it can push stuff around in HTML var trp_ls_shortcodes = document.querySelectorAll('.trp_language_switcher_shortcode .trp-language-switcher'); if ( trp_ls_shortcodes.length > 0) { // get the last language switcher added var trp_el = trp_ls_shortcodes[trp_ls_shortcodes.length - 1]; var trp_shortcode_language_item = trp_el.querySelector( '.trp-ls-shortcode-language' ) // set width var trp_ls_shortcode_width = trp_shortcode_language_item.offsetWidth + 16; trp_shortcode_language_item.style.width = trp_ls_shortcode_width + 'px'; trp_el.querySelector( '.trp-ls-shortcode-current-language' ).style.width = trp_ls_shortcode_width + 'px'; // We're putting this on display: none after we have its width. trp_shortcode_language_item.style.display = 'none'; }

Retourkosten PostNL

Beeld: Pexels

Vanaf begin 2026 introduceert PostNL retourkosten voor fysieke poststukken van € 0,20 per stuk. Voor digitale retourinformatie gelden aanvullende tarieven (€ 0,05–€ 0,10, afhankelijk van de informatie).

Abonnementenland is inmiddels zes maanden in gesprek met PostNL over deze nieuwe kosten, omdat meer dan 90% van de geretourneerde magazines onterecht retour komt. Een PostNL-team heeft onderzoek op locatie gedaan, maar kon geen oorzaak aanwijzen voor het hoge aantal foutieve retourzendingen.

Veel retour gekomen magazines zijn voorzien van een sticker “onbekend adres”, terwijl het betreffende adres gewoon bestaat en er al jarenlang succesvol magazines worden bezorgd. Dit duidt volgens Abonnementenland sterk op een sorteringsfout binnen PostNL.

Abonnementenland heeft duidelijk gemaakt dat fouten in het PostNL-proces niet mogen leiden tot extra kosten of extra werkzaamheden voor uitgevers. PostNL is nu formeel op de hoogte dat deze fouten bestaan, en dat het introduceren van retourkosten in de huidige situatie zal leiden tot onterecht doorbelaste kosten.

Beeld: Pexels