Suche
Close this search box.

Wat is er aan de hand in Nederland met de post?

Wat is er aan de hand in Nederland met de post?

Eind november waarschuwden we in onze nieuwsbrief al voor de mogelijke situatie dat PostNL het servicelevel in haar dienstverlening niet kon nakomen. Wij konden na plaatsing hiervan in onze nieuwsbrief rekenen op stevige repliek van PostNL. Het was niet waar, zo werd ons gegarandeerd.

In januari beweerde de persvoorlichter van PostNL dat zij 1 op de 5 poststukken (18% gemiddeld) te laat had bezorgd. Dit had betrekking op de consumenten post. Bij de zakelijk post was de bezorging volgens PostNL iets beter, namelijk 91%. Dit getal is een gemiddelde. Wij hebben gedurende deze periode hogere en lagere percentages gemeten.

Lees ook: NOS: 1 op de 5 brieven te laat bezorgd PostNL wijst op tekort aan bezorgers

Het afgelopen jaar hebben wij verschillende keren bij PostNL aangegeven dat de bezorging onder de maat was, maar dat werd ontkend. Ook verschillende metingen over de bezorggraad die wij verspreid over het jaar hebben gedaan en aan PostNL hebben voorgelegd werden bestempeld als “daar herkennen wij ons niet in”, terwijl de mensen op de vloer het juist wel bevestigen.

Maar wat is nu precies de reden? Je zou toch verwachten met de dalende volumes dat er juist meer tijd en aandacht is voor de bezorging.

Personeelsgebrek wordt elke keer als reden genoemd. Volgens de cijfers had PostNL in 2022 circa 50.000 werknemers in dienst. Navraag bij PostNL leert dat in 2023 tussen de 35.000 en 37.000 werknemers in dienst waren. Dat is 30% minder en dat heeft impact.

Maar dat is het niet alleen. Verschillende distributiecentra werden gesloten. Met name in Brabant heeft dat tot problemen geleid. Mede door de toegenomen werkdruk en de vele veranderingen kwamen ook medewerkers van PostNL in het nieuws, zie bijvoorbeeld de gestarte petitie in deze link:

PostNL, genoeg is genoeg!

PostNL verliest ook het vertrouwen van de markt. Klantenservices van diverse bedrijven die post/producten versturen met PostNL moeten uitbreiden om de klanten met klachten over de postbezorging te woord te staan. Ook moeten deze bedrijven investeren in het oplossen van de problemen.

De gesprekken met de consument zijn zo nu en dan lastig, zeker wanneer zij meerdere keren achter elkaar problemen ondervinden met de bezorging van hun poststukken.

Abonnementenland zag de problemen al aankomen en heeft daarop proactief geacteerd. Samen met individuele medewerkers van PostNL hebben we er juist voor gezorgd dat de klachten/schade voor de Abonnementenland klanten tot een minimum is gebleven.

We hopen dat PostNL op korte termijn een constructieve oplossing heeft voor dit probleem. De markt is zeker bereid om mee te denken want we hebben tenslotte een gemeenschappelijk belang.