Digitale Mediatrends volgens GfK: tijdschriften blijven onmisbaar voor relevante informatie

Tijdschriften spelen nog altijd een prominente rol bij het informeren over onderwerpen die lezers interessant vinden, na het volgen van nieuws. Vooral online magazine content wint aan populariteit, zoals blijkt uit de nieuwste editie van GfK’s Trends in Digitale Media. Het onderzoek brengt het gebruik van digitale media in kaart en biedt verdieping in attitudes en motivaties bij dit gebruik.

Leesgedrag

Mensen waarderen hun keuzevrijheid als het gaat om wat en wanneer ze content consumeren. en het lezen van online magazines stijgt langzaam, met de smartphone als favoriet apparaat.

Vooruitkijken, muziekstreamen en het luisteren naar podcasts worden steeds populairder. Hoewel men voor het nieuws nog steeds vertrouwt op traditionele media, zijn ook nieuwssites en -apps veelgebruikt. De schermtijd op digitale platformen blijft toenemen, ondanks zorgen over de negatieve effecten daarvan.

Mensen gebruiken media voornamelijk om op de hoogte te blijven van actualiteiten, contact te houden met personen die ze belangrijk vinden en voor ontspanning. Het vertrouwen in traditionele media blijft hoog, vooral ten opzichte van sociale media, waar het vertrouwen verder is gedaald. WhatsApp blijft het meest gebruikte platform voor communicatie, terwijl TikTok de langste gebruiksduur heeft, ondanks een laag vertrouwen.

Papieren magazines worden minder gelezen, terwijl online gebruik toeneemt, vooral via smartphones. Toch blijft de gemiddelde leestijd voor papieren magazines hoger dan voor digitale versies, hoewel de tijd die aan digitale magazines wordt besteed, ook stijgt.

AI in de media

Bijna iedereen in Nederland is bekend met Artificial Intelligence (AI), weet wat je ermee kunt of maakt er gebruik van. Het AI-platform dat het meest populair in gebruik is, is ChatGPT. Men gebruikt dit om inspiratie op te doen en informatie op te zoeken, maar de voornaamste reden van gebruik is om teksten te schrijven.

AI wordt steeds belangrijker, maar wekt zorgen op over nepnieuws en desinformatie. Ook is het onduidelijk wanneer iets echt is, of door AI gecreëerd. Lezers hebben aangegeven dat ze het  vinden het wel belangrijk om te weten of hier gebruik van is gemaakt bij de totstandkoming van dit artikel.

Wijziging in gebruik van magazine

Het gebruik van papieren magazines daalt licht, het gebruik van online magazines laat een lichte toename zien. Meer dan de helft van de Nederlanders (61%) leest een papieren tijdschrift, ten opzichte van 36% van de mensen die dit online doen via een website, app of digitale versie van een blad. Deze online vormen worden vooral gelezen op een smartphone. Momenteel leest 19% van de Nederlanders een magazine via een mobiele telefoon. 15% leest een magazine via een PC of laptop en 14 % doet dit via een tablet.

Gemiddeld leest men 72 minuten in papieren tijdschriften per week. Dit is een daling ten opzichte van de vorige meting (76 minuten). Daarentegen stijgt de leesduur van een digitale variant. Gemiddeld leest men 43-52 minuten per week aan digitale content.

Papieren magazines worden op een andere manier gelezen dan de digitale versie. Een kwart van de lezers leest een digitaal magazine vluchtiger dan een papieren magazine. Het lezen van een magazine heeft ook invloed op de gemoedsrust. De lezers ervaren het lezen van een printuitgave als een moment van ontspanning en rust. Als magazine- en dagbladlezers hun leesmoment in slechts één woord omschrijven dan noemen zij de begrippen ‘ontspanning’ en ‘rust’ het vaakst. Twee op drie dagbladlezers voelen zich ontspannen tijdens het lezen.