De meer dan 600 grafische bedrijven in Nederland maken bezwaar tegen de “absurde tariefverhogingen en verslechterende dienstverlening” van PostNL voor zakelijke post. In een brief aan Kamerleden vraagt het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) om regulering en toezicht op de zakelijke postmarkt.
Bron: Financieel Dagblad | Beeld: Peter Hilz
Onlangs heeft PostNL aangekondigd de 24-uurs bezorging voor zakelijke klanten vanaf 1 januari 2025 te vervangen door een termijn van twee dagen, met de mogelijkheid om dit in de toekomst uit te breiden naar drie dagen.
Volgens de branchevereniging is post het belangrijkste distributienetwerk voor grafische producten, en het besluit van PostNL wekt grote zorgen over de negatieve impact op de grafische sector in Nederland. Ongeveer 94% van de zakelijke post bestaat uit correspondentie van ministeries, de Belastingdienst, banken, mkb-bedrijven, uitgeverijen en verenigingen, terwijl slechts 6% bestaat uit particuliere post zoals brieven en kaarten. Voor deze laatste categorie zijn er strikte regels, en is PostNL wettelijk aangewezen als enige uitvoerder. Voor de overige 94% zijn echter geen kwaliteitsnormen vastgesteld, zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in juni meldde in een position paper over de postmarkt.
Minder personeel
Sinds de overname van Sandd door PostNL in 2019 is de concurrentie op de zakelijke postmarkt vrijwel verdwenen, met uitzondering van enkele kleine lokale spelers. De ACM heeft in verschillende rapporten gewaarschuwd dat het ontstaan van een monopolist zou leiden tot een verslechtering van de service en hogere tarieven, wat volgens het KVGO inmiddels is bevestigd.
Hoewel het verbond erkent dat de postmarkt krimpt – van ongeveer 4 miljard verzonden stukken in 2010 naar nu zo’n 2 miljard – stelt KVGO-directeur Brecht Grieten dat het totale volume zakelijke post van PostNL sinds het verdwijnen van Sandd en de toename van brievenbuspakketjes nog steeds vergelijkbaar is met dat van 2019. Hij wijst erop dat PostNL onder toezicht van de overheid minder brievenbussen en bezorgers heeft en nu ook slechtere dienstverlening biedt, terwijl er wel absurde tariefverhogingen plaatsvinden.
Mark Bonenkamp, voorzitter van de postcommissie van het KVGO en directeur van Vogelaar, een van de grootste print- en verzendbedrijven in Nederland, is eveneens zeer kritisch. Zijn bedrijf, dat verantwoordelijk is voor de verzending van honderden titels, zoals magazines en rekeningen, vindt het onacceptabel dat de bezorging wordt verslechterd. Klanten willen hun sportblad of tv-gids niet pas op zaterdag ontvangen, wat nu dreigt te gebeuren. Bonenkamp wijst ook op de enorme tariefstijgingen voor zakelijke post sinds het verdwijnen van Sandd, met verhogingen tot 250% in de afgelopen vier jaar.
DHL
Er lijkt echter enige voorzichtigheid te zijn in de vorm van nieuwe concurrentie, zoals de aankondiging van DHL om naast pakketten ook brieven en poststukken te bezorgen. Bonenkamp merkt echter op dat DHL nog niet klaar is om de grote aantallen direct mail en magazines aan te nemen, waardoor er nog steeds weinig concurrentie is. Hij voegt toe dat de huidige ontwikkelingen ook niet gunstig zijn voor PostNL, omdat als grafische bedrijven niets meer drukken en verzenden, er voor PostNL ook niets te bezorgen valt.
Begin oktober zal de Tweede Kamer zich buigen over het verzoek van PostNL om aanpassing van de Postwet. Het beursgenoteerde bedrijf zoekt naast een vermindering van de bezorgfrequentie ook financiële steun van de overheid om de bezorging van brieven en kaarten rendabel te houden.